google.com, pub-3502946393390270, DIRECT, f08c47fec0942fa0
top of page
  • Zdjęcie autoraBTI

LEAN MANAGEMENT A ZJAWISKO POSTĘPU TECHNOLOGICZNEGO

Zaktualizowano: 16 sie 2019

Postęp technologiczny jest nieodłącznym elementem rozwoju społeczeństwa, kraju, a także całej cywilizacji. Zasadnym wydaje się stwierdzenie, iż zjawisko to niesie wiele korzyści, ale może być

jednocześnie źródłem zagrożeń na wielu płaszczyznach. W dobie tak dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii, powodujących często zanikanie bariery pomiędzy ludźmi a maszynami, pojawiają się następujące pytania: Co z dotychczas funkcjonującymi systemami zarządzania? Czy jesteśmy przygotowani do tak szybkich zmian? I gdzie w tym wszystkim

jest miejsce dla człowieka? Człowiek motorem postępu Rozpatrując czynnik ludzki w kontekście

postępu technologicznego, warto mieć na uwadze fakt, iż nowe rozwiązania, robotyzacja to efekt pracy ludzi, ich wiedzy i pomysłowości. Kreatywność, innowacyjność czy myślenie nieszablonowe to unikatowe i obecnie najbardziej pożądane kompetencje – kluczowe w rozwoju organizacji. Działanie w zmiennym i nieprzewidywalnym środowisku wymaga elastycznego

dostosowywania się do potrzeb klientów, co często wymaga proaktywności i spontaniczności. Ponadto, sprawność motoryczna ludzi, empatia czy też konieczność dbania o atmosferę

i relacje z klientami to argumentacja potwierdzająca tezę, że człowiek pełni niezbędną rolę w obszarze postępującego rozwoju technologicznego.


Funkcjonowanie przedsiębiorstw w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu znajduje uzasadnienie w dużym zainteresowaniu nowoczesnymi koncepcjami zarządzania. Współczesna

nauka proponuje obecnie bogaty ich wybór, w tym między innymi popularną koncepcję – lean management.


Nigdy nie jest tak, żeby nie mogło być lepiej

Lean w najszerszej perspektywie to pewna filozofia życia, zakładająca ciągłe doskonalenie. Jest koncepcją wywodzącą się z myślenia i działania firmy Toyota, polegającą na zastosowaniu takich specyficznych sposobów działalności przedsiębiorstwa, aby w danych warunkach techniczno-organizacyjnych uzyskać jak najlepsze efekty działania jak

najmniejszymi nakładami.


Chcesz mieć wyniki – inwestuj w ludzi

Klient w centrum uwagi, najwyższa jakość, ciągłe doskonalenie, specyficzny sposób myślenia, ale przede wszystkim ludzie – ich przekonania i wartości – to elementy cechujące koncepcję lean management. Warunkiem skutecznego zarządzania w kontekście czynnika ludzkiego jest respektowanie i realizacja poniższych kroków, które jednocześnie mogą przyczynić się do wsparcia zjawiska postępu technologicznego w dalszej perspektywie:


PRZYCIĄGANIE LUDZI posiadających odpowiednie cechy, takie jak: komunikatywność,

umiejętność pracy w zespole, łatwość identyfikacji i rozwiązywania problemów, zdolność efektywnego słuchania, szybkość adaptacji i nauki, kreatywne myślenie, zdolności przywódcze.


ROZWIJANIE LUDZI w taki sposób, aby potrafili każdego dnia dostarczać pracę najwyższej jakości; coaching i nauczanie.


ANGAŻOWANIE, oznaczające wychodzenie poza samo wykonywanie pracy i jej usprawnianie; włączanie ludzi w procesy ciągłego doskonalenia poprzez podejmowanie decyzji w sposób konsensualny, tj. po uzgodnieniu i zaakceptowaniu przez wszystkie strony – nemawashi,

a dodatkowo nadawanie podwładnym uprawnień decyzyjnych i odpowiedzialności,


INSPIROWANIE w taki sposób, aby ludzie byli oddani organizacji, uczyli się i rozwijali z myślą o klientach i społeczności; dawanie przykładu poprzez osobiste angażowanie się kadry zarządzającej w działania operacyjne i usprawniające.


Idealna synergia

Doskonałość procesowa i spektakularne wyniki osiągane są wówczas, gdy nowoczesna technologia współgra z czynnikiem ludzkim. Uwzględnienie dodatkowo zasad i założeń koncepcji

lean, wspierających budowanie kultury ciągłego doskonalenia, kultury innowacji mogą być kluczem do sukcesu. Postęp technologiczny i lean management niewątpliwie oddziałują na siebie nawzajem, umożliwiając uzyskanie optymalnych i stabilnych procesów.



„(...) not a day should go by without some kind of improvement being made somewhere in the company”

– Masaaki Imai -



AUTOR: JOANNA ADAMCZAK

Trener Brian Tracy International, innowator i doradca. Ekspert koncepcji

lean management, w szczególności umiejętności „miękkich” w kulturze lean.


115 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page